Ett samarbete mellan NCC och Volvo har resulterat i en kraftigt optimerad användning av lastbilar för att frakta bort schaktmassor i samband med bygget av Västlänken i Göteborg. Tidigare har det varit svårt att nå en genomsnittlig fyllnadsgrad i lastbilarna på 90 procent av maxlasten men genom samarbetet har fyllnadsgraden ökat till nästan 98 procent.

Genom systemet kan NCC även optimera flödet av lastbilar till och från arbetsplatsen – plus att man även slipper pappersexercis genom att alla fraktsedlar är digitala.

Samarbetet går under namnet Efficient Loadout och projektet är en av fem finalister till utmärkelsen Årets hållbara projekt vid CIO Awards. Genom att använda de inbyggda vågarna i Volvos grävmaskiner kan NCC minska antalet transporter i ett specifikt tunnelbygge i Göteborg med ungefär 8000 lastbilar. Detta samtidigt som man uppfyller kraven från Trafikverket att kunna spåra det uppgrävda materialet genom hela kedjan – från lastning till deponi.

Att inte behöva genomföra dessa 8 000 lastbilstransporter sparar ungefär 1000 ton koldioxid och en hel del pengar.

Två procents felmarginal

Systemet består av två delar: en våg på grävmaskinen och en mobilapp i lastbilen. Appen är utvecklad av Volvo, men systemet är generellt och går att använda i lastbilar av valfritt märke. Appen i respektive lastbil kommunicerar med grävmaskinens vågsystem, identifierar sig och talar om för grävmaskinen hur mycket som går att lasta. I appen ser sedan såväl grävmaskinist som lastbilschaufför när maxkapaciteten närmar sig. Felmarginalen är ungefär två procent.

– Den största utmaningen i ett sådant här projekt är att begränsa sig. Möjligheterna är stora och alla vill väldigt mycket, men man kan inte bygga Rom på en dag. Med Volvos hjälp valde vi ut de två tre viktigaste sakerna och ser till att göra de riktigt bra, säger Johan Nyström, produktionschef på NCC.

Traditionellt sett på ett bygge håller man koll på maxlasten genom att helt enkelt räkna antalet skopor som lastas på lastbilen. Detta gör samtidigt att man vanligtvis alltid håller sig på den säkra sidan för att inte överlasta lastbilen.

– När vi har mätt i andra projekt så ligger vi vanligtvis på 15 procent under tillåtna maxlasten på grund av att man inte vill riskera att överlasta, säger Johan Nyström.

Digitala fraktsedlar

En annan finess med systemet är att systemet håller koll på lastbilarna och kan optimera deras flöde till och från själva lastplatsen. Den tredje finessen är de digitala fraktsedlar som utfärdas. På ett bygge arbetar man vanligtvis med papper, men här är alla transportdokument helt digitala.

– Detta är vi helt ensamma om på hela västkusten och vi ser stora besparingar i att slippa pappershanteringen av transportdokument, säger Johan Nyström.

En bonuseffekt är att NCC får koll på exakt hur mycket massor som fraktas till respektive deponi, så att inte de dagliga kvoterna överskrids där.

Det kan nämnas att NCC redan för fyra år utsågs till Årets hållbara projekt på CIO Awards. Då handlade det om Loop Rocks – ett Uber för fyllnadsmassor.

På CIO Awards den 14 december utser vi Årets CIO, Årets digitala projekt, Årets hållbara projekt och Årets digitala inspiratör. Vinnarna utses av en oberoende jury bestående av tidigare vinnare, forskare och experter. Var med och heja fram vinnarna därifrån du befinner dig.

Läs också: Därför surrar det i uppkopplade kupor hos HSB