Vad står högst upp på din att-göra-lista?
– Det som står överst på min agenda är hållbarhet. Våra övergripande affärsmålsättningar är alla relaterade till hållbarhet och att driva det skifte som nu sker inom matproduktion där traditionella animaliska mjölkprodukter skiftas till förmån för hållbara växtbaserade alternativ. Vi är med i och driver konverteringen genom att bland annat digitalisera vår supply-chain samt säkra data och mätpunkterna för våra produkters klimatavtryck. Vi har byggt en it/tech-portfölj som till stora delar är baserad på cloud-teknologi i syfte att stötta hållbar tillväxt på både nya och befintliga marknader runtom i världen, öka vår flexibilitet och agilitet samt stötta långsiktig finansiell hållbarhet.
Någon teknik som du håller ögonen på lite extra?
– De trender som jag tycker känns ”hetast” just nu är metaverse, adaptive AI, digitala immunsystem samt industriell cloud. Min utgångspunkt är att alltid förstå hur en tekniktrend kan påverka och användas i affärsverksamheten, det vill säga hur ser själva use caset ut? Inom AI-området är det spännande att utforska möjligheterna med Chat GPT. Det är imponerande hur den chattboten genererar dialoger och svarar på komplexa frågeställningar – där ser jag flera möjliga tillämpningar för oss.
– Vårt teknikfokus ligger just nu på den Azure Data Lake-arkitektur som vi byggt upp i syfte att accelerera det datadrivna arbetet och skapa proaktiva affärsinsikter. En viktig komponent och drivkraft är att säkerställa att data finns enkelt tillgängligt på alla nivåer ute i vår affärsverksamhet.
Vilken är din största utmaning just nu?
– Vi har skalat upp vår globala verksamhet på rekordtid under några få år där vi dubblat storleken på bolaget flera gånger. Det har så klart varit utmanande och krävt mycket av hela organisationen. Därför är nu min största utmaning nu att finna balansen mellan att förvalta det vi har byggt upp, utan att tappa tempo, och samtidigt fortsätta accelerera affärsdriven teknikinnovation och digitalisering. Jag tycker att leveransmodellen som vi har valt, med digitala produktdomäner och produktteam med fullt end-to-end ansvar, ger oss bra förutsättningar att lyckas men det kräver samtidigt mycket av både ledarskap och hur vi rekryterar. Det är fortfarande utmanande att finna rätt kompetens och talanger då det är få kandidater som har erfarenhet av digital produktutveckling i en enterprise it-miljö.
Vad ser du särskilt fram emot under året?
– Det är mycket oroligheter i omvärlden och det har varit svårt att som människa finna några glädjeämnen överhuvudtaget. Jag hoppas att vi får se lite positivare nyheter och en lite bättre värld under 2023 – visst måste man få hoppas på det i alla fall!
– Det jag ser fram emot på det professionella planet är att fortsätta bygga bolaget med utgångspunkt i vår reviderade affärsstrategi, skörda frukterna av de teknikinvesteringar vi redan har gjort och samtidigt välkomna några nya talanger till vår business technology-verksamhet.
Oatly är ett svenskt livsmedelsföretag som är inriktat på att utveckla, producera och sälja livsmedel utan mjölk och sojaprotein – framför allt havrebaserade drycker och glass. Produkterna säljs i över 20 länder runt om i världen. Företaget har runt 2 000 antal anställda och en årsomsättning på 713 miljoner dollar, närmare 7,3 miljarder kronor, under kalenderåret fram till tredje kvartalet 2022.