Vad står högst upp på din att-göra-lista?
– Digital transformation! Bravida är mitt i den och vårt fokus över alla avdelningar inom Business Technology nu är att vi gör rätt saker för att driva varje projekt så effektivt som möjligt. Vi har flera stora pågående implementationer av olika koncernövergripande system och plattformslösningar som kommer att förbättra alla medarbetares arbetsmiljö markant. Fördelarna är många, samtidigt är det en utmaning att koordinera och implementera dessa i vår verksamhet med så låg verksamhetspåverkan som möjligt, men jag är positiv..
– Sen har vi, som flera andra i vår bransch koll på omvärlden och osäkerheten som finns runt utvecklingen vad gäller kostnader för material, transport och hur våra kunder påverkas under året. Det har vi tagit höjd för i vår planering och har beredskap för ett antal olika scenarion. Men jag är helt övertygad om att vi tillsammans klarar de utmaningar vi stöter på. Jag jobbar med en kompetent organisation i vår verksamhet, har ett riktigt bra team och alla förutsättningar för att vi nästa år ser tillbaka på 2023 som ett år då vi tog oss vidare till ännu en nivå.
Någon teknik som du håller ögonen på lite extra?
– Vi har vi sedan förra året jobbat på att bygga ett ”Bravida Cloud” för vår interna it och kundrelaterade it och ot, vår operativa teknik i form av driftsystem. Det gör vi bland annat för ett par av våra nya satsningsområden inom fastighetsautomation och energioptimering samt en del annat för erbjudanden inom proptech – digitalisering av fastigheter.
– Vi håller på att bygga en data warehouse-lösning för att kunna jobba bättre med dataanalys och vi gör ett omtag med hanteringen av våra masterdata för hela bolaget för att kunna få ut maximalt värde av vårt data. De lite mindre områdena är att vi börjat titta på metaversum och kör eventuellt en pilot på det från i vår. Vi bygger även lösningar i low code som är något vi börjat nyttja för tillämpningar sen lite över ett år tillbaka men som nu tagit fart.
Vilken är din största utmaning just nu?
– Jag har många utmaningar men också minst lika många möjligheter. Vi har flera olika affärsområden inom Bravida och därför många intressenter. ”One size doesn't fit all” som vi vet. Så att jobba utifrån intressent och kravanalyser och möta upp på så mycket som möjligt av dessa för att skapa affärs- och verksamhetsvärde, samtidigt som vi skall hålla en konsoliderad koncerngemensam och kostnadseffektiv meny kan vara utmanande.
– Förändringsledning i ett bolag med omkring 13 000 anställda och att få förståelse för att vi kanske aldrig blir klara med modernisering och automatisering är en utmaning. Vi måste skapa förståelse för att vi hela tiden ska se fram emot det ”nya normala” då det gör så vi bättre kan kapitalisera på våra färdigheter. Det vi gör är att vi skapar nya stora möjligheter för Bravida Jag har ett riktigt bra och duktigt team till min hjälp så det kommer gå jättebra och vi ska ha kul på vägen och njuta av resan.
Vad ser du särskilt fram emot under året?
– Att se värdet av de stora digitala satsningar vi gör, få fortsätta bygga ett starkt team som kommer driva utvecklingen samt ytterligare utveckla min organisation och våra åtaganden.
– Sist men inte minst min egen utvecklingsresa i att leda oss till nästa nivå av att använda digitalisering som strategisk möjliggörare för nya affärer och skapa en modern arbetsplats för våra tusentals medarbetare. För min egen del så ser jag fram emot ljuset, den annalkande våren och den extra energi det ger.
Bravida tar hand om installationer och tekniska lösningar i fastigheter – som att underhålla funktioner för elektricitet, värme och kyla, vatten, sprinkler, ventilation, kraft och säkerhet. Bravida finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsatte runt 22 miljarder kronor 2021 och har runt 13 000 medarbetare.