Vad står högst upp på din att-göra-lista?
– Två saker står där uppe på toppen, för det första: Fokus ligger på att göra rätt saker och öka intern effektivitet vilket är en viktig del för ökad konkurrenskraft. För det andra: Högst upp står också fortsatt investering och fokus på kundupplevelsen, våra kunder gillar oss och det vill vi att de ska fortsätta med såklart.
Någon teknik som du håller ögonen på lite extra?
– Low code är ett område vi jobbat med i några år och vi ser verkligen nyttan och bra effekter inom flera områden, inte minst inom interneffektivitet.
Vilken är din största utmaning just nu?
– Att få tiden att räcka till. Inom retail måste vi fortsätta parera, som vi gjort med allt större fokus sedan coronautbrottet, och det händer saker hela tiden. Här måste it-sidan vara vaken och på tå för att stötta med utveckling och förenkling i rasande takt där det gör mest nytta – samtidigt som vi måste få de viktigaste utvecklingsprojekten i mål och se till att planerade effekter blir realiserade.
Vad ser du särskilt fram emot under året?
– Tveklöst utvecklingen av AI-modeller, inte minst Chat GPT, och kommande Microsoft 365 Copilot, som så framgångsrikt fångat mångas intresse och som utmanar traditionella tanke- och förhållningssätt inom många områden. Den kommer utmana oss alla och den som fångar assistansen på smarta sätt har onekligen möjlighet att skapa extra värde på ett sätt vi kommer förvånas över. Utveckling när den är som mest spännande även om det också skapar lite oro runt källkritik, GDPR och etik.
Mio är en svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning som funnits i över 60 år. I dag finns 74 butiker i Sverige och på Åland och kedjan bedriver också e-handel. 58 av butikerna ägs av fristående handlare som driver dem utifrån ett franchieskoncept och 16 ägs av Mio-koncernen som också är grossist med centrallager för kedjans butiker.